Rekord e-útdíj bevételt hozott az első félév

Idén is folytatódott a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszerből származó bevételek erőteljes emelkedése, a megszolgált útdíj június 30-ig befolyt bruttó 108,3 milliárd forintos összege ugyanis közel 12 százalékkal haladja meg a tavalyi értéket. A növekedést a díjköteles úthálózat forgalmának erősödése mellett részben az okozta, hogy új szakaszokkal bővült a fizetős utak köre. A 3,5 tonna feletti teherjárművek tulajdonosai vagy üzembentartói az év első hat hónapjában összesen 4,7 milliárd forintot fizettek ezek használatáért.

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) első féléves értékesítési mutatói alapján elmondható, hogy az elmúlt évekhez hasonlóan továbbra is dinamikusan nő a 3,5 tonna össztömeg feletti járművekre érvényes HU-GO e-útdíj rendszerből származó bevétel. A megszolgált útdíj összege2017 első hat hónapjában átlépte a bruttó 108 milliárd forintos határt, ami 11,8 százalékkal haladja meg a 2016-os, illetve 20,4 százalékkal a 2015-ös értéket. Ezzel június 30-ig bezárólag az e-útdíj bevételekre vonatkozó idei költségvetési elvárás közel 57 százaléka teljesült.

A növekedés alapvetően két okra vezethető vissza. Egyrészt – az elmúlt évek tendenciáját követve – tovább erősödött a díjköteles úthálózat forgalma, másrészt 2017. január 1-jén új elemekkel, többek között az M0 keleti szektorával, valamint az M86 és M31 utakkal bővült a fizetős szakaszok köre.A 3,5 tonna feletti teherjárművek tulajdonosai vagy üzembentartói az év első hat hónapjában összesen 4,7 milliárd forintot fizettek ezek használatáért. Az új útszakaszok közül a legnagyobb e-útdíj bevétel, mintegy 2,5 milliárd forint az M0 keleti szektorához köthető, de közel 1,3 milliárd és 810 millió forintos összeggel az M86 és M31 jelű utak is jelentős arányt képviselnek.

A 2013. július 1-jén bevezetett HU-GO rendszerben a június 30-i adatok alapján jelenleg közel 80 ezer regisztrált ügyfelet tartanak nyilván, ami 24 százalékkal haladja meg az egy évvel ezelőtti értéket. A regisztrált gépjárművek száma egy év alatt 238 ezerről mintegy 295 ezerre nőtt, míg a járművekhez kötött fedélzeti egységek (OBU) száma a tavalyi 142 ezerről indulva megközelítette a 178 ezres értéket.

Az úthasználók bevallási szokásait vizsgálva megállapítható, hogy egyre lassuló mértékben ugyan, de 2017 első félévében is tovább nőtt az OBU használat aránya. A június 30-i adatok alapján a bevallások 85,1 százaléka fedélzeti egységek segítségével történik, egy évvel ezelőtt ez az érték még csak 79,5 százalék volt. A növekedés elsősorban a külföldieknek köszönhető (jelenleg 73,1%), a hazai OBU használat csak elhanyagolható ütemben nő, igaz, a hazai használók aránya már 97,5% körül van.

Az OBU penetráció bővülésével párhuzamosan kézenfekvő módon egyre kevesebb bevétel folyik be a viszonylati jegyek értékesítéséből. Míg a fedélzeti eszközök segítségével bevallott útdíjak első féléves összege a tavalyi bruttó 73,3 milliárdról idén közel 91 milliárd forintra emelkedett, addig a viszonylati jegyekből származó bevétel a 2016-os 23,5 milliárdról 17,3 milliárd forintra csökkent. 2015-ben ez az érték még 31,9 milliárd forint volt.

A 2017 első félévében befolyt megszolgált útdíj 50,7 százalékát külföldi úthasználók vallották be. Az országok sorrendjét vizsgálva ebben az időszakban is a román felségjelzésű teherjárművek képviselték a legmagasabb arányt. 40,41 százalékukkal toronymagasan vezetik a mezőnyt, hiszen a második helyezett Lengyelország már csak 13,84 százalékot tudhat magáénak. A harmadik helyen Bulgária található 9,78 százalékkal, majd Szlovákia és Szerbia következik 8,61 és 5,88 százalékkal. A listavezető országok sorrendje 2016 óta nem változott.

Az elmúlt időszakhoz hasonlóan a legtöbb útdíjbevétel 2017 első félévében is az M1-M0-M5-M43, illetve az M7-M0-M3 tengelyekhez volt köthető. A külföldi teherjárművek esetében továbbra is az előbbi útvonalon tapasztalható a legnagyobb mozgás, míg a hazaiaknál már egy koncentráltabb kép rajzolódik ki, melynek központja Budapest.

„Nagy örömünkre szolgál, hogy a négy éves születésnapját ünneplő HU-GO 2017-ben is stabilan és üzemszerűen működik, az általa generált bevételek pedig messze az elvárások felett alakulnak. Bár a rendszer robosztus és megbízható, a fuvarozók és az érdekképviseletek észrevételeire támaszkodva tovább folytatjuk azt az intenzív fejlesztési munkát, amelynek végeredményeként még idén új kényelmi funkciókat és szolgáltatásokat teszünk elérhetővé.” – mondta Börzsei Tibor, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója.

A 2017. január 1-én bevezetett módosításokat követően az e-útdíj rendszerben a magyarországi díjköteles úthálózat hossza jelenleg 6849,7 km, ami összesen 2443 darab elemi szakaszra bontható. Az ellenőrzési tapasztalatok alapján elmondható, hogy az úthasználók túlnyomó többsége a szabályoknak megfelelően használja a fedélzeti eszközt és fizeti az útdíjat.